«جاده خاکی» در فهرست ۲۰ فیلم مهم کن به انتخاب اسکرین
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۳۴۸۵
فیلم «جاده خاکی» اولین نمایش جهانی خود را در بخش «دو هفته کارگردانان» هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن تجربه خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، در فاصله چند روز به آغاز هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن، نشریه اسکرین اقدام به معرفی ۲۰ فیلم مهم این رویداد سینمایی از میان آثار بخش های رسمی و جنبی کن کرده که فیلم ایرانی «جاده خاکی» به نویسندگی و کارگردانی پناه پناهی فرزند جعفر پناهی نیز یکی از این آثار منتخب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«جاده خاکی» که اولین ساخته پناه پناهی محسوب میشود، امسال در بخش «دو هفته کارگردانان» کن رونمایی می شود و همچنین یکی از ۳۱ فیلمی است که فرصت رقابت برای کسب جایزه دوربین طلای بهترین فیلم اول جشنواره کن امسال را نیز خواهد داشت.
فیلم جاده خاکیاسکرین در توصف فیلم «جاده خاکی» نوشته است: «پناه پناهی که پیش از این در فیلم «۳ رُخ» ساخته پدرش به عنوان تدوینگر حضور همکاری داشت، اولین فیلم بلند خود را با عنوان «جاده خاکی» در مقام نویسنده و کارگردان ساخته که روایتگر داستان سفر جاده ای و پر هرج و مرج یک خانواده در یک چشم انداز ناهموار است.
حسن معجونی، پانتهآ پناهی ها، رایان سرلک ، امین سیمیار و بهرام ارک بازیگران اصلی این فیلم هستند و امین جعفری فیلمبردار باتجربه ایرانی که پیش از این در فیلم هایی چون «۳ رُخ» و «قصیده گاو سفید» همکاری داشته، فیلمبرداری «جاده خاکی» را نیز بر عهده داشته است.
کمپانی «سلولوئید دریمز» به مدیریت هنگامه پناهی پخش بین المللی فیلم «جاده خاکی» را بر عهده دارد.
امسال فیلم «سال طوفان ابدی» ساخته جعفر پناهی و چند کارگردان شناخته شده بین المللی نیز در بخش نمایش های ویژه جشنواره کن به روی پرده خواهد رفت.
هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن نیز از ۶ تا ۱۷ جولای (۱۵ تا ۲۶ تیر) و با حضور «اسپایک لی» کارگردان آمریکایی به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی برگزار خواهد شد
فیلم جاده خاکیانتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فیلم جاده خاکی پناه پناهی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن بخش دو هفته کارگردانان کن جاده خاکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۳۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر